Isnin, 22 Februari 2016

ALKOHOL BAWAK SEMBAHYANG?

ALKOHOL BAWAK SEMBAHYANG?
.
Tahu tak, tiap kali korang nak menunaikan solat, tak kira la solat fardhu ke, solat sunnat ke, solat jumaat ke.. korang kene wangi. Ye la, nak ngadap Allah kan, kene la wangi dan berpakaian bersih.
.

Ramai yang rasa takut dan was was bila bab memilih minyak wangi yang benar benar sah dan memastikan minyak wangi tu takde alkohol untuk dibawa solat. Paling selamat, celet je minyak attar..

.
Tapi.. korang tau tak.. apa yang saya nak cerita ni pasti mengejutkan korang.. Nak tahu? Jom teruskan baca…
.
Ada satu hari tu, kitorg tengah lepak2 pekene cendol kt Desa Pinggiran Putra tu, Tak pasal pasal nampak Mubin (bukan nama sebenar) tengah bawak moto Tzm sambil bwk satu kertas surat khabar datang kat kitorg, dah la pakai kain pelekat je, terselak sampai ke peha.. puiii..
.
Aku tanya la “bro, apa hal ko nih”.. “Aku baru pas solat Asar la kat masjid, Nah amik ni” – Baca.
.



Bagus jugak budak Mubin ni, rajin g semayang kat masjid tu.. Weh, ni apahal ko bagi aku paper Bacaria tahun 2009 nih.. Elok buat bungkus nasik lemak je la. Dah dia bagi.. aku baca je la..
.
Satu artikel yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pasal alkohol yang ada dalam minyak wangi, Dalam artikel tu, ada la diorang ceritakan jenis – jenis alkohol yang ada dan kegunaan alkohol tu.
.
ETHANOL – (CH3CH2-OH) Sumber asas dari biji bijian dan digunakan dlm minuman keras.
METHANOL – (CH-OH) Sumber asas adalah dari kayu kayan dan bunga bungaan atau dikenali sbg ‘spirit’. Byk digunakan di hospital untuk membunuh kuman dan diguna untuk campuran minyak wangi.
.
So, kesimpulannye.. tak salah la pakai minyak wangi berakohol..yg penting dari jenis METHANOL.. senang citer macam ni..
.
Alkohol yang kalau diminum boleh mati –itu haram diminum sebab boleh mati tapi tak haram untuk di pakai/ digunakan utk kegunaan luaran.
.
Alkohol yang diminum jadi mabuk – itu haram diminum atau dipakai. Kalau kene baju pun kene basuh bersih-bersih.
.
Tapi aku pun pernah dengar ada ustaz bagitau, ada jenis minyak attar yg tak berakohol, tapi ia diperbuat dari organ dalaman binatang, itu haram di pakai tau... Jadi, kalau nak pakai minyak attar tu pun kene pastikan betul2 cara pembuatannya.. Ustaz aku cakap la.. bukan aku cakap
.
Alhamdulilah.. lepas baca artikel tu.. baru la aku konfiden sikit nak beli minyak wangi dan pakai bwk solat.. hehehe.. Tapi..nak beli yang original kat kaunter mahal la plak.. Aku pun jumpa Mubin balik sebab aritu di bagitau ada jumpa satu online seller minyak wangi nih.. Aku pun terai la beli.. Perghhhh.. dah la murah.. tahan lama pulak tu..
.
Ada sekali tu aku duk dalam lif nak turun dari opis, masih semerbak baunya.. sampai ada sorang mamat tu Tanya.. Bro, mana beli minyak wangi ni.. Aku pun bagitau la.. Nak??
.
Wassap je Kak D ni… atau pegi ke PERFUME GARDEN
012-9701697 – KAK D
012-9701697 – KAK D
012-9701697 – KAK D


2 ulasan:

Unknown berkata...

Satu perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat untuk pengetahuan umum. Berwangi, tapi tak lupa syarak...

KakD berkata...

insha allah.. elmu yang baik perlu dikongsi..